Digitális Élményközpontok Magyarországon

Egyetemünk joggal büszkélkedhet azzal, hogy Magyarországon úttörőmunkát végzett az élményszerű tanulás IKT-s foglalkozásainak bevezetésében. Büszke vagyok arra, hogy én magam indítottam el még 1994-ben az ELTE óvodában, amelyre UNESCO-s kiadvány is hivatkozik.

Később hallgatóimmal – ma már kollégáimmal: Abonyi-Tóth Andor és Pluhár Zsuzsa – labort alakítottunk (TeaM labor, majd T@T labor), melynek keretében tágabb téren is folytathattuk ezt a kutató-fejlesztő-oktató-népszerűsítő munkát hallgatóink bevonásával, akik ma már az ország több pontján is folytatnak hasonló kezdeményezéseket más intézmények színében.

Rengeteg könyv, honlap, tananyag, segédanyag, verseny és egyéb program jelent meg itthon és külföldön (többségük ingyenesen), amelyekkel a közoktatást szándékoztuk fejleszteni, megfelelő segítség adásával. Kidolgoztuk ennek módszertanát, amelyet a nálunk végző hallgatók mind elsajátíthattak. A tele-mentorálás modelljét is laborunk dolgozta ki hallgatóink bevonásával, amelyet a Teleház hálózat vitt sikerre.

2016 januárjában pedig megnyitottuk az első digitális élményközpontot ELTE T@T Kuckó néven, ahol továbbra is végezzük az oktatás-kutatás-fejlesztés-népszerűsítés megtisztelő feladatát hallgatóinkkal együtt. Arra is büszkék vagyunk, hogy mindezt saját erőfeszítéseinkből és forrásainkból, egyénileg beszerzett eszközökből és bútorokból, valamint erre épülő kisebb pályázatokból sikerült felépíteni és üzemeltetni az Informatikai Kar támogatásával.

Egy koncepciót is kidolgoztunk a digitális élményközpontok felépítése és üzemeltetésével kapcsolatosan, melynek aktív részese volt még Eke Dániel hallgatónk, Istenes Zoltán, és Tarcsi Ádám kollégánk. Támogatjuk is a hozzánk forduló élményközpontokat ebben a munkában. Sőt, lehetővé tesszük a hátrányos helyzetű iskolák számára a dedikált foglalkozásainkon való részvételt, mi több, szponzoraink jóvoltából (pl. ARM) nagyobb mennyiségű micro:bit felszereléseket körözünk iskolák között „botorkálás” keretében.

Ezen felül a számítógép nélküli informatikai gondolkodás fejlesztését is segítjük az e-Hód verseny megrendezésével minden évben.

 Ma már több helyen üzemel digitális élményközpont, amelyekről itt egy összefoglaló található. Később, ez a lista kiegészítésre kerül, amint újabb intézmények megjelennek. Természetesen ezeken kívül sok más időszakos esemény és tanfolyam jellegű kezdeményezés is létezik, de az az összefoglaló csak a folyamatosan működő élményközpontokat tartalmazza.

 2016 január

ELTE  IK T@T Kuckó Budapest http://tet.inf.elte.hu/tetkucko/
FaceBook https://www.facebook.com/tethalo/
YouTube https://www.youtube.com/user/TSzMar

 „A T@T a Tanulást (digitálisan)elősegítő Technológia, az angol TEL (Technology Enchanced Learning) kifejezésből származik. Az ELTE T@T labor az Informatikai Kar Média- és Oktatásinformatikai Tanszékén belül jött létre és hivatásának tartja az élményalapú tanulási környezetek meghonosítását az oktatáson belül. Ennek érdekében fejti ki oktatási, kutatási és fejlesztési tevékenységeit a legfrissebben megjelenő technológiák alkalmazásával. Célunk, olyan innovatív informális tanulási installációk felállítása, amelyek lehetnek akár a formális tanulás eszközei is, de alkalmasak más környezetben (például múzeumokban) is az érdeklődés felkeltésére és a felfedezés élményének átadására.

  1. január 28-án az ELTE Informatikai Kar Nyílt Napjának keretében került megnyitásra a T@T Kuckó, amely technológiai játszóházként vár kicsiket és nagyokat egyaránt, integrálási lehetőséget adva a tanárképzés számára a modern eszközökkel való élményalapú megismerkedésre.

A T@T labor (http://tet.inf.elte.hu/) olyan környezeteket alakít itt ki, amely költséghatékonyan tudja biztosítani a flexibilis közösségi foglalkozások színterét, legyen az formális iskolai vagy egyetemi óra, nem-formális szakkör vagy műhelyfoglalkozás, illetve informális gyermek vagy családi élményszerző aktivitás. Ugyanakkor a Kuckó helyet ad a legmodernebb technológiák megismerésének és felhasználásának a tanulási folyamatban. Ezek segítségével hallgatóink appokat, egyéb eszközöket, módszertant, tananyagokat és foglalkozásokat dolgoznak ki, melyeket a helyszínen, illetve az internetes felületeken keresztül is lehet terjeszteni, mentorált módon elsajátítani.”

 2017 március

MakerSpace Budapest https://www.makerspace.hu/
FaceBook https://www.facebook.com/makerspace.hu/
YouTube https://www.youtube.com/watch?v=UABPe0GCU0Q

 „A makerspace – szabad fordításban az alkotók tere – az a hely, ahol zavartalanul lehet új dolgokat készíteni. Ez egyaránt jelenti a hely, az eszközök és az inspiráló emberek meglétét.

 A szakirodalom szerint: “A makerspace-ek szakosodhatnak elektronikára, robotikára, famegmunkálásra, varrásra, lézervágásra, programozásra vagy ezek különböző kombinációjára.” Ezek mind megtalálhatók a Makerspace.hu alkotóműhelyében.

Ennek értelmében a makerspace a műhelyek vegyesboltja – mindenből akad egy kevés. Még nem gyár, de már nem is az otthoni ebédlőasztal forrasztópákával és ragasztópisztollyal feltuningolva. Itt széles gépparkkal széles képességek elsajátítását és gyakorlását tesszük lehetővé. A legnagyobb előnyünk a közösség – lehet kibicelni más alkotása mellett, de lehet kérdezni is azoktól, akik nálunk előrébb járnak.

Nem vagyunk elfogultak egy technológia irányába sem. Alaptételünk, hogy a CNC-marás, a 3D-nyomtatás, a lézervágás, a mikroszámítógépek programozása vagy éppen a varrás egyenrangú tevékenységek, amelyek egy-egy probléma megoldására, ötlet megvalósítására tökéletesek. Egy kabát legyártásához elsősorban varrógép kell, de ha már nekiláttunk, kerülhet bele telefontöltő, irányfény, vagy akár intelligens index is a biciklisek számára. Minden az alkotók rendelkezésére áll, csak a tanulási vágyat kell magukkal hozniuk.

A Makerspace.hu célja megmutatni a fiataloknak, hogy a munka érték, hogy a munkára, a vállalkozásra erényként tekintsenek, alkotó munkájuk eredményére és magukra büszkék legyenek.

​A Makerspace.hu egy digitális közösségi alkotóműhely, ahol

  • minden gyerek magától alkothat
  • megtanítjuk a digitális megmunkáló technikákat (3D-nyomtatás, lézervágás, CNC és robotika)
  • erősítjük a fiatalok innovációs készségeit
  • a fiatalokat tanulásra, önálló alkotásra és munkára motiváljuk
  • célt, jövőképet és piacképes szaktudást adva ezáltal a fiataloknak.”

2018 június

Andrássy Élményközpont Budapest https://www.andrassyelmenykozpont.hu/
FaceBook https://www.facebook.com/andrassyelmenykozpont/
YouTube https://www.youtube.com/channel/UC9Y0QnvqFAlBjUPMN9hm-cA

„A számos metropoliszhoz hasonlóan immár Budapest is büszkélkedhet egy olyan élményközponttal, amely folyamatos befogadó teret biztosít a világban szerte nagy érdeklődést keltő tudományos, ismeretterjesztő, szórakoztató, interaktív kiállításoknak.

Korábban a főváros különböző épületeiben, alkalomszerűen és időszakosan bukkant fel egy-egy külföldről érkező nagy kiállítás. Az Andrássy Élményközpont a főváros szívében, az Andrássy út egyik legszebb, egyedülálló stílusú épületében, a Párisi Nagy Áruházban mostantól egy olyan centrummá válik, amelyben egymást követik majd a világ legizgalmasabb, változatos élményeket felvonultató kiállításai.

A TulipánTündér Produkció 2013-ben azzal a céllal jött létre, hogy olyan egyedülálló produkciókat hozzon létre illetve hozzon Magyarországra, melyek amellett, hogy komoly értékeket képviselnek, minél szélesebb közönségigényt elégítenek ki. A TulipánTündér nevéhez fűződik például az első olyan 100%-ban hazai színpadi megaprodukció, mely méreteivel és egyedi látványvilágával a Broadway előadásait idézi. A Játékkészítő című pop-show-musical egymást követő két évben mintegy 100.000 látogatót vonzott, majd 2017-ben az Álomutazó című családi mese-musical 13 előadásán majd’ 50.000 látogatónak nyújtott feledhetetlen szórakozást. A TulipánTündér Produkció nevéhez több nagykiállítás is fűződik, úgymint a legmodernebb technológiákat alkalmazó, lenyűgöző látványvilágot felvonultató, játékos képességtesztekkel és egy színházi produkcióval is tarkított interaktív családi sportélmény-park, a The Champion – A Bajnok című élményexpo, a Gooól! című egyedülálló futball kiállítás, a labdarúgás történetének legátfogóbb bemutatása a kezdetektől, napjainkig, az emberiség történetének talán legizgalmasabb “kalandját”, az űrutazást az elejétől napjainkig bemutató Gateway to Space kiállítás, vagy a Living dinosaurs – Őskori állatkert, melyben a látogatók interaktív módon ismerkedhettek meg a fenevadakkal, bővíthették ismereteiket.”

2017 július

Alba Innovár Székesfehérvár https://albainnovar.hu/
FaceBook https://www.facebook.com/albainnovar/
YouTube https://www.youtube.com/channel/UCH1LU0wOzS1jFfY5JSCM4Wg/videos

„Az Alba Innovár Digitális Élményközpont 2017 nyarán nyílt meg Székesfehérváron. Célja, hogy az iskolások testközelből, robotokkal, informatikai- és okoseszközökkel ismerhessék meg a digitalizáció világát. Az Alba Innovár missziója nemcsak az, hogy bevezetést nyújtson a robotikába, hanem hogy megtanítsa az ide látogató gyerekeket az algoritmikus gondolkodásra, valamint hogy fejlessze azon készségeiket, melyek elengedhetetlenek lesznek a jövő munkaerőpiacán.

A központ Székesfehérvár szívében, a Táncsics Mihály utca 7. szám alatt található, ahol egy kiállítási térrel, egy alkotóműhellyel és egy szabadulószobával várjuk vendégeinket. A diákok korszerű, 21. századi környezetben tanulhatnak robotikáról, mikroszámítógépek segítségével elsajátíthatják a programozás alapjait, készíthetnek 3D-s alkotásokat, és játékos környezetben ismerkedhetnek meg a legújabb informatikai trendekkel.

Az Alba Innovárt a Székesfehérvár Fejlődéséért Alapítvány hívta életre. Kiemelt támogatónk Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzata, amely így biztosítja, hogy szervezett körülmények között minden székesfehérvári diák ellátogathasson a központba.”

2017 július

Edu  Fun Budapest http://www.edufun.hu/
FaceBook https://www.facebook.com/digitaliselmenykozpont/

„Célunk egy olyan szervezet létrehozása volt, amely segít abban, hogy a gyerekek és a tanárok saját élményeiken keresztül fedezhetik fel a tudományok és a programozás szépségét, a bennük rejlő végtelen lehetőségeket.

Hiszünk abban, hogy azok a gyerekek, akik játékos és szórakoztató módon ismerkednek meg a programozással, azok nem csak a mindennapi életben boldogulnak majd jobban, de nagyobb eséllyel alakul ki bennük komoly érdeklődés az informatika iránt, és választják akár hivatásuknak is.

Az EDU & FUN Digitális Élményközpontban a gyerekek és diákok a LEGO® Education oktatási segédcsomagok, 3D nyomtatók és más digitális eszközök segítségével kóstolhatnak bele a programozásba.”

2018 augusztus

Mobilis-Mobility Győr http://mobilis-gyor.hu/ http://mobilis-gyor.hu/mobility-gyor
FaceBook https://www.facebook.com/mobilitygyor/
YouTube https://www.youtube.com/user/MobilisGyor

„A MobilITy digitális élményközpont egy olyan kreatív hely, ahol alkothatsz, játszva tanulhatsz, felfedezheted és kipróbálhatod a legújabb infokommunikációs és digitális eszközöket.

A digitális világ már teljesen áthatja életünket, és az előttünk álló pár évben fejlődése elképzelhetetlen módon fel fog gyorsulni. A munkaerőpiac elvárásai ezzel összhangban változnak és digitalizálódnak, valamint a hétköznapok során is egyre több okoseszköz vesz körül bennünket, amelyek megismerése és használata teljesen természetes velejárója lesz a jövőnek.

Azért, hogy lépést tudjunk tartani ezzel a rohamos fejlődéssel, a 21. századi képességek fejlesztése (együttműködés, tudásépítés, önszabályozás, valós problémák megoldása, algoritmikus gondolkodás) felé terelődik a hangsúly.

Célunk, hogy olyan ismereteket adjunk át, érdekes és közérthető foglalkozások keretében, amelyek az informatikával és az információs társadalommal kapcsolatosak, és elősegíthetik a pályaválasztást. A legújabb technológia felhasználásával lehetőséget biztosítunk az alkotásra, a digitális önképzésre, önálló gyakorlásra is.

Az érdeklődő látogatókat a rendkívül látványos és inspiráló Központunk két helyszínén, a demonstrációs térben és az alkotóműhelyben oktatóink és demonstrátoraink fogadják. A kiállítótérben testközelből tapasztalhatók meg a 3D nyomtatás, a kiterjesztett és virtuális világ lehetőségei, a robotika, az okosotthon eszközei, animációk készítése Bluebox Stúdióban, mobiltechnológia előnyei és a humanoidok. Az alkotóműhelyben biztosítjuk a megismert eszközökhöz kapcsolódó kiscsoportos foglalkozásokat, és folyamatosan törekszünk a változatos és mindig megújuló tematikák összeállítására.”

“Az Élményközpont szakmai tervének kidolgozására az Universitas-Győr Nonprofit Kft. kapott felkérést a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökségtől.
Az Élményközpont a GINOP-3.1.1-VEKOP-15-2016-00001 számú projekt keretében, az Európai Regionális Fejlesztési Alap támogatásával valósult meg.
Alvállalkozó: Citylog Kft.
Az alvállalkozó részéről Turcsányi-Szabó Márta vezetésével a feladatot elvégezte Abonyi-Tóth Andor, Eke Dániel, Istenes Zoltán, Pluhár Zsuzsa, Tarcsi Ádám.”

Készítette: Turcsányi-Szabó Márta, ELTE IK, az efop3.4.4. keretében.

image001

facebooktwittergoogle_plus