Az ELTE IK T@T Labor a digitális témahéthez kapcsolódóan több témával is készül.
I. téma: Kriptográfia (titkosítás, kódolás, dekódolás)
A téma alapgondolata – üzeneteink titkosítása, kódolása illetve megfejtése – mára külön tudományággá nőtte ki magát, mely egész életünkre, mindennapos tevékenységeinkre is kihatással van.
Üzeneteink elrejtésének (és mások üzeneteinek megfejtésének) igénye szinte az első üzenet-küldéssel együtt megjelent és jelenleg sem csupán a matematikával foglalkozó területeken találhatunk rá megoldásokat. Kémiai folyamatok segítségével is elrejthetjük, illetve megjeleníthetjük üzeneteinket.
A történelem során és számtalan irodalmi alkotásban találkozhatunk titkosítási módszerekkel, illetve felhasználásukkal és jelentőségükkel nem csak a hadászat, de akár a régészet területén is. Napjainkban a kommunikációs lehetőségek és az IKT eszközök használatának elterjedésével, az információ hatalommá terebélyesedésével egyre fontosabbá válik a hétköznapi emberek számára is, hogy védve legyenek üzeneteik, adataik, tranzakcióik.
Laborunk hallgatóink részvételével a következő aktivitásokat ajánlja illetve vállalja az adott témához kapcsolódóan:
- Segédletek, módszertanok, leírások – melyek segítségével bárki tarthat foglalkozásokat saját iskolájában
- A titkosítás történetének állomásai – idővonal érdekességekkel, interaktív játékokkal, lehetőségekkel. Az idővonal nem teljes, használata több szinten lehetséges. Elérhető csak használatra – játékokkal, interaktív alkalmazásokkal a titkosítás és visszafejtés lépéseinek kipróbálásához. Az alkalmazások Scratch-ben készülnek, így akár módosíthatóak is egy-egy foglalkozás keretében.Ehhez hasonlóan saját, egyedi játék vagy alkalmazás is fejleszthető és beilleszthető az idővonalra.
- Játszunk morze jelekkel. A foglalkozás alapját a morze jelek használata adja. Egyszerű arduino eszközökkel, led-villogtatással valósítjuk meg Morse 1837-ben szabadalmaztatott eljárását.
- Hód-kód. A HÓDítsd meg a biteket! verseny kódolással, titkosítással kapcsolatos feladatait gyűjtjük külön csokorba – rendszerezzük témák, módszerek alapján. A cél akár saját külön verseny létrehozása ingyenes és egyszerű eszközökkel.
- Mi a manó az az RSA? Az RSA kódolás alapjai, lehetőségei és korlátai kerülnek előtérbe fiatalabbaknak is érthető módon. Ha már tudjuk, mik azok a prímszámok, bátran belevághatunk a foglalkozásba, mely Scratch alkalmazásával kerül megvalósításra.
A témában ajánlott érdekességek, olvasmányok, anyagok:
- http://index.hu/tudomany/tortenelem/2015/06/09/tele_van_titkosirasokkal_a_magyar_tortenelem/
- http://kripto.blog.hu
- http://blog.doclerweb.hu/post/informatikai-biztonsag-i-megoldatlan-kodok-rejtjel-biztonsag
- https://hu.wikipedia.org/wiki/Morzek%C3%B3d
- http://www.renyi.hu/~csirmaz/kript/mattan.html
II. téma: Földünk a klímaváltozás tükrében – Mit tehetünk?
A klímaváltozás okainak, összefüggéseinek, hatásainak megértése, kutatása, és elemzése digitális segégeszközök segítségével – a STEM témák iránti érdeklődés felkeltése. Közös összefoglaló készítése a helyi közösség figyelmének felkeltése érdekében – a felmerülő problémák megoldási lehetőségeinek szintetizálása saját cselekvési terv kidolgozásával. A cselekvési konklúzió megosztása – összefogás a tudásépítéshez, megoldás kereséséhez és végrehajtásához.
A Digitális Témahét csupán a feladat elkézdéséhez tud keretet adni. A megvalósítás folyamatosan alakulhat ki a tanév végéig.
TEVÉKENYSÉGEK:
- Az Otthonunk-ról szóló bevezető film megtekintésével kezdődik a vizsgálódás.
- A Wikipédia cikkén keresztül meg kellene érteni a Klímaváltozás lényegét.
- A globális felmelegedéssel kapcsolatos információs portál ad további támpontot a téma megértéséhez.
- Scoop-it klímaváltozással kapcsolatos cikkgyűjteménye ad lehetőséget további olvasmányok megtekintésére magyar és angol nyelven, továbbá a keresés finomítási lehetőségeihez és az angolról magyar nyelvre történő fordítás eszközeihez adunk útmutatót, valamint olyan interaktív oldalakat/alkalmazásokat mutatunk be, amelyeken további vizsgálódások lehetségesek.
A vizsgálódás során érdemes különböző forrásokra és szempontokra figyelni. Fontosak lehetnek például a világot érintő történések, hírek a nagyvilágból, az időjárás nyomon követése, vagy más informácíógyűjtő alkalmazás interaktív kísérletező használata. - Együttes munkában készülhet gondolattérkép a klímaváltozás sokrétű hatásáról kategorizálással, rövid magyarázatok hozzáadásával és a források megjelölésével, akár a Mind42 van más gondolattérképező eszközzel.
A mind42 felületén létre kell hozni egy gondolattérképet. Ezt a “My maps” fül alatt, a “+ New mindmap” gombra kattintva tehetjük meg. Ezután meg kell hívni rá a diákokat emailcimekkel. Ezt a lehetőséget szintén a “My maps” fül alatt találjuk az egyes mindmap-ek alatt a “Collaborators” menüpontnál. Szintén projektmunka termékeként vagy szemléltetőeszközként alkalmazható a tanórán. Kooperatív munka esetén az egyes csoportok egyszerre építhetik saját “águkat” a gondolattérképen és összekapcsolhatják ötleteiket más csoportokéval. - Prezi készítése az elemzőmunka prezentálására, amelyhez akár le is lehet tölteni az itt bemutatott Prezit és átdolgozni a saját kutatási eredmények beillesztésével. De lehet más eszközöket is használni és akár a Pindex közös felületén is megosztani.
Jó szemléltető eszköz lehet a tanórán, akár az egész óra menetét is nyomon követhetik a diákok, ha valahol lemaradtak, sőt később vissza tudják nézni emlékeztetőül, és a diákok projektmunka keretein belül maguk is készíthetnek Prezit. - Az útközben felmerült cselekvési tervet megoszthatjuk a szélesebb publikummal Padleten, amely révén mások javaslatait is megismerhetjük. Akár saját prezentációnkat is belinkelhetjük ide és/vagy saját készítéső interaktív játékokat a téma szélesebb terjesztéséhez a fiatalabbak körében.
Leginkább ötletgyűjtésre alkalmas. Csak ki kell vetíteni az oldalt és bárki rácsatlakozhat mobillal, illetve tablettel, de a link segítségével bármilyen más gép is csatlakoztatható interneten keresztül.
A diákok fel tudják jegyezni egy virtuális cetlire a hirtelen jött gondolataikat, így láthatják egymás ötleteit. A cetlikre linkeket is lehet tenni, amivel a prezentációk illetve játékprogramok belinkelhetők. Egy-egy cetlire hosszabban kifejtett gondolatokat is fel lehet jegyezni, mivel minden cetlit meg lehet nyitni egyesével, viszont az alap ötleteket egészben látják egy nagy “táblán”. A tanár is létrehozhat ilyen felületet és meghívhatja rá a diákokat, akik a “+” gombra kattintva hozhatnak létre cetliket. - A tanár az egyéni munkákat is tudja értékelni értékelőtábla segítségével a Bloom digitális taxonómia értelmében, amely bármely tantárgyra egyenként is adaptálható.
FEJLESZTÉSI CÉL:
- Életünk legfontosabb problémájának értő átlátása.
- A tanév során tanúltak közelítése a mindennapi realitásokhoz és fennálló problémákhoz.
- A hírekben szereplő információk értelmezése és a tanúltakkal történő kiegészítése.
- Az IKT eszközeinek célirányú és hatékony hasznosítása, mint kritikus befogadó és választékos alkotó.
- Hatékony keresési szokások kialakítása.
- A nyelvismeret határainak kibővítése meglévő eszközök hasznosításával.
- A különböző interaktív internetes eszközök elemző használatának megértése információszerzés céljából.
- Kémiai, fizikai hatások, biológiai, földrajzi folyamatok megértése és azok hatásának elemzése.
- Statisztikai adatok, táblázatok, grafikonok megértése és az interaktív kalkulációkkal való kísérletezés.
- A közösségi hálók működésének megértése, az eszközök célirányos használata és hasznosítása.
- Gondolattérképező eszközök különbségeinek megismerése és használata az elemző, szortírozó, informatív szerkezetek felállításához és a forrásokhoz való visszavezetéshez.
- A tudásépítés elemző és szintetizáló folyamatának gyakorlati megismerése és prezentálása együttműködő folyamatként.
- A tudásmegosztás és tudásépítés előnyeinek megtapasztalása.
- A felelősség kialakítása és a felelős magatartás saját dimenzióba való vetítésének képessége, motiváció kialakítása az aktív cselekvő magatartásra a kollektív megoldás és megvalósítás érdekében a társadalmi felelősségvállalás érzésének kialakításához.
- Problémamegoldás fejlesztése a megismerés, analízis, és szintézis megtapasztalása révén.
- Kreativitás fejlesztése a prezentáció illetve a játékprogram fejelsztésén keresztül.
JAVASOLT CSOPORT:
- 7. osztálytól 12. osztályig
KAPCSOLÓDÓ TÁRGYAK:
- Informatika, Földrajz, Biológia, Kémia, Fizika, Matematika, Angol nyelv, Erkölcstan